بیوگرافی

تصویر نویسنده

اندرو اس تنن بام

دارای مدرک کارشناسی علوم از ام. آی. تی و دکترای کامپیوتر از دانشگاه کالیفرنیا، واحد برکلی است. وی در حال حاضر استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه ورژه (آمستردام، هلند) می‌باشد، در جائیکه افزون بر 30 سال گذشته تدریس دروس سیستم عامل، معماری کامپیوتر و شبکه به دانشجویان را بر عهده داشته است او سرپرستی گروه سیستمهای کامپیوتری را نیز بر عهده دارد.

وی در گذشته تحقیقاتی در زمینۀ کامپلرها، سیستمهای عامل، شبکه و سیستمهای توزیع شدۀ محلی انجام داده است. تحقیقات فعلی وی به طور عمده روی امنیت سیستمهای کامپیوتری، بویژه در سیستمهای عامل، شبکه‌ها و سیستمهای توزیع شدۀ در مقیاس بزرگ، متمرکز شده است. حاصل این تحقیقات بیش از 100 مقالۀ ارجاع شده در نشریات و کنفرانسها، و پنج کتاب بوده است.

پروفسور تانن‌باوم مقدار زیادی نرم‌افزار نیز تولید کرده است. او معمار اصلی کیت کامپلر آمستردام (یکی از ابزارهای شناخته شده برای تولید کامپلرهای قابل انتقال) بوده است. وی طراح اصلی سیستم عاملMINIX  (نسخه کوچک و آموزشی یونیکس) نیز هست، که جرقۀ توسعۀ سیستم عامل منبع باز معروف و محبوب لینوکس از آنجا زده شد. او به همراهی دانشجویان دکتری اش سیستم عامل توزیع شده آمیب (Amoeba) - یک سیستم عامل با کارایی بالا، بر مبنای هستۀ کوچک و توزیع شده در مقیاس جهانی برای یک میلیارد کاربر ، مشارکت کرد. تمام این نرم‌افزارها را می‌توان به صورت مجانی از اینترنت دریافت کرد.

پروفسور تانن‌باوم در مجامع علمی زیادی عضویت دارد، که از میان آنها می‌توان به ACM، IEEE و فرهنگستان سلطنتی علوم و هنرهای هلند اشاره کرد. ایشان برندۀ جوایز مختلفی نیز بوده‌اند: جایزۀ ACM/Karl V.Karlstorm برای مدرس برجسته (سال 1994) ، جایزۀ ACM/SIGCSE برای محقق برجسته در زمینۀ علوم کامپیوتری (سال 1997) جایزۀ  Textyبرای بهترین کتاب درسی کامپیوتری (سال 2002). وی در سال 2004 یکی از پنج عنوان استادی در فرهنگستان سلطنتی را کسب کرد.

Books Of اندرو اس تنن بام