مشکل ناگفته تحول دیجیتال که می بایست بدانید

برای سفر دیجیتال خود یک نقشه راه ترسیم کنید در یک وضعیت ایده‌آل (و البته دوراز دسترس)، تحول دیجیتالِ شما یک تجربه مشتری بی‌همتا را ارائه خواهد داد، ازکارآمدترین عملیات در صنعت بهره‌مند خواهد شد و مدل‌های کسب و کار نوآورانه را به وجود خواهد آورد. با اینکه فناوری دیجیتال، فرصت‌های بی‌شماری را به منظور بهبودکسب و کار شما ایجاد می‌کند، اما فراموش نکنید که هیچ شرکتی نمی‌تواند به یکباره به همه آن‌ها دست یابد. واقعیت موجود درباره محدودیت منابع، محدودیت تمرکز و توجه و ظرفیت محدود برای تغییر، انتخاب گزینه‌های متمرکز را ناگزیر می‌کنند. این هدف نقشه راه شماست.

نقطه ورود خود را پیدا کنید بسیاری از شرکت‌ها به این حقیقت پی‌برده‌اند که پیش از آنکه بتوانند تغییرگسترده‌ای را در سازمان خود ایجاد کنند، باید یک نقطه ورود را برای تغییر پیدا کنند. چگونه؟ هیچ روش مناسب و واحدی برای آغاز تحول دیجیتال وجود ندارد. آنچه اهمیت دارد این است که شما آن قابلیت موجود را که شرکت شما را از موانع اولیه رها خواهد ساخت، پیدا کنید.

هنگامی که که نقطه تمرکز اولیه شما مشخص شد، می‌توانید طراحی نقشه راه تحول خود را آغاز کنید. سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های ضروری برای تحقق چشم‌اندازتان کدام موارد هستند، کدام موارد قابل پیش‌بینی و کدامیک، غیرقابل پیش‌بینی می‌باشند؟ زمانبندی و برنامه‌‌ریزی هر یک از ابتکارات چگونه است؟ چه وابستگیهایی بین آن‌ها وجود دارد؟ به کدام منابع سازمانی مانند مهارت‌های تحلیلی نیاز دارید؟

متخصصان را از ابتدا در طراحی همراه کنید به جای محدود کردن بحث به تیم ارشد، متخصصان عملیاتی را نیز که از دیدگاه میدانی برخوردار هستند درگیر کنید. اشتباه نکنید، طراحی نقشه راه شما مستلزم زمان، تلاش و تکرارهای متعدد است. اما به ارزش آن پی خواهید برد. طراحی نقشه راه، باعث توافق بر اولویت‌ها می‌شود و کمک می‌کند که مدیریت ارشد و کارکنانی که موظف به اجرای برنامه هستند، با یکدیگر همراستا گردند.

(کتاب تحول دیجیتال، جورج  وسترمن، مهدی شامی زنجانی، چاپ دوم، بهار 97)

 

مقاله: چگونه از راه دور کارمندان را پرانگیزه و علاقه‌مند کنید

۱۸ آبان, ۱۳۹۹

معرفی کتاب: چگونه مدل کسب و کارها با دیجیتال متحول شده‌اند؟

۱۸ آبان, ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *