معرفی کتاب : کتاب راه‌اندازی کسب و کار ۵۳ اصل

معرفی کتاب : کتاب راه‌اندازی کسب و کار ۵۳ اصل

نویسنده: بروس بارینجر / مترجمان: علبرضا زارع‌پور- سعیده بنی فاطمه

کتاب ” راه اندازی کسب و کار ” از سری کتاب های ۵۳ اصل است. سری کتاب‌های ۵۳ اصل از مجموعه کتاب‌های “The Truth About…”  از انتشارات فاننشیال تایمز است که در هر کتاب به تشریح یکی از موضوعات مدیریتی می‌پردازد. نثر کتاب ساده و موجز است.

این کتاب ۵۳ اصل موجز و کاربردی برای انتخاب ، برنامه‌ریزی، راه اندازی و رشد یک کسب و کار موفق را به شما می‌گوید.

چرا مردم کسب و کار راه می‌اندازند؟

بروس بارینجر در این کتاب می‌گوید که هیچ سند و مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد که افرادی با خصوصیات فردی خاص در کسب و کار موفق‌تر از دیگران هستند. در حقیقت با کمال تعجب تحقیقات نشان می‌دهند که تفاوت معناداری در خصوصیات، رفتارها و امیال بین صاحبان کسب و کار و کسانی که شغل معمولی دارند وجود ندارد. پس چرا بعضی‌ها به دنبال کسب و کار می روند ولی بعضی ها نمی روند؟

دو دلیل از همه فراگیرتر است:

وجود خلاء‌های آرمانی در زندگی فرد: مثلاً آرمان یک مادر جوان که می خواهد حقوقی ماهیانه بالاتر از ۴ میلیون، تعطیلی روزهای آخر هفته و حضور در خانه قبل از بازگشت بچه ها از مدرسه را با هم داشته باشد و برای رسیدن به آنها باید کسب و کاری برای خودش راه‌اندازی کند.

شور و هیجان یک ایده‌ی جدید برای کسب و کار: فرد به ایده ای برای تولید یک کالا یا خدمت جدید می رسد و تنها راه عملی برای تجاری کردن آن راه اندازی یک کسب و کار جدید است.

اگر اکنون متقاعد شدید که کسب و کار خود را راه بیندازید باید به دنبال کاری بروید که با شخصیت، دانش حرفه‌ای، علاقه شما و منابعی که در اختیار دارید متناسب باشد. مطلب مهمی که در اینجا بیان می شود این است که باید بدانید از کارتان چه انتظاری دارید مثلاً اگر کاری را انتخاب کردید که پتانسیل رشد بالایی دارد و از یک سرمایه گذار حرفه ای سرمایه تان را تأمین کرده اید باید بدانید که برای طلب سود بالای او و رسیدن به رشد مدنظر باید سالهای ابتدایی وقت و انرژی بالایی برای کارتان بگذارید.

اصولی برای برنامه‌ریزی کسب و کار، تأمین سرمایه، استخدام نیروی انسانی، و راه‌اندازی موفق آن

بعد از انتخاب کسب و کارتان حتماً باید طرح کسب و کار (bussines plan) خود را بنویسید. نوشتن طرح کسب و کار در راه اندازی موفق آن مؤثر است. این طرح باید شامل بخش‌های زیر باشد: ۱) چکیده‌ی روند اجرایی ۲) توصیف شرکت ۳) تحلیل صنعت ۴) تحلیل شرکت ۵) طرح بازاریابی ۶) گروه مدیریت و ساختار شرکت ۷) طرح عملیات ۸) طرح محصول (یا خدمت) و طرح توسعه ۹) چشم اندارهای مالی

یکی از پیامدهای احتمالی نوشتن طرح کسب و کار این است که شاید عملی نبودن آن را نمایان کند.

نقش پول و نگرش شما نسبت به آن

یکی از نگرانی‌های اصلی کسانی که می‌خواهند کسب و کار راه بیندازند، تأمین سرمایه‌ی لازم برای شروع آن است. این یک نگرانی موجه است؛ راه اندازی و توسعه‌ی کسب و کار خرج دارد. با این حال پول لازم برای کسب و کار خاص مقدار ثابت و مشخصی نیست. شاید راه اندازی یک کسب و کار خاص برای یک نفر ۵۰ میلیون تومان و برای فرد دیگر ۱۵۰میلیون تومان هزینه داشته باشد؛ باور کنید، این اغراق نیست. مقدار پول لازم برای شروع یک کسب و کار به نگرش فرد نسبت به پول راه اندازی کسب و کار، مقتصد بودن وی، و خلاقیت او در تأمین این پول و منابع دیگر بستگی دارد.

نخستین گام در تعیین پول برآورد هزینه ها است. یکی از رایج ترین اشتباهات در میان صاحبان کسب و کارهای جدید برآورد دستِ پایین گرفتن هزینه‌های راه اندازی و ته کشیدن نقدینگی پیش از شروع واقعی کار است.

نیروی انسانی

«نیروی انسانی عاملی در تولید است…. که بقیه‌ی عوامل را به حرکت در می‌آورد.» کلید موفقیت یک کسب و کار «نیروی اجرایی» آن است. گروه اجرایی یک کسب و کار شامل بنیانگداران ، کارمندان کلیدی و مشاورانی هستند که این کسب و کار جدید را از یک ایده‌ی اولیه به شرکتی فعال و عملیاتی تبدیل می‌کنند. در انتخاب نیروی اجرایی دو مسئله را باید مد نظر قرار دهید:

عکس نوشته 2-کسب و کار

سرعت جذب و استخدام نیرو در کسب و کارها متفاوت است. در برخی موارد، بنیانگذار یا گروه مؤسسان یک کسب  و کار تا زمانی که درآمد کافی برای توجیه استخدام کارمند حقوق بگیر وجود نداشته باشد به تنهایی کار می‌کنند. اما در موارد دیگر، نیروی انسانی مورد نیاز باید بلافاصله استخدام شوند.

اکنون وقت رشد کردن است

اکثر کسب و کارها می خواهند بزرگ شوند. حتی آنهایی هدفشان فراهم آوردن یک زندگی معمولی یا برآورده کردن رویاهای یک فرد بوده است. اما باید بدانیم که رشد تصادفی نیست و مستلزم مدیریت خوب و آگاهی از چالش های پیش رو است.باید برای رشد برنامه ریزی کرد. فرایند نوشتن طرح کسب و کار که قبلا گفته شد در اینجا هم می تواند کمک کننده باشد. طرح یک کسب و کار معمولا شامل پیش بینی دقیق فروش سه تا پنج سال اول است. البته باید به طور منظم طرح خود را بازنگری کنند تا بتوانند در مورد موضوعات مرتبط با رشد بهتر تصمیم بگیرند.

تعادل کار – زندگی : چند نکته عملی

اکثر افراد کسب و کار راه می اندازند تا زندگی بهتری داشته باشند، اما زندگی بهتر برای افراد مختلف مفهوم متفاوتی دارد، برای یکی زندگی بهتر یعنی پول بیشتر، برای دیگری یعنی انعطاف در زندگی و برای یکی دیگر یعنی دنبال کردن یک شور و اشتیاق خاص. اما داشتن یک کسب و کار می تواند همه چیز را در خود غرق کند.

خوشبختانه گام هایی هست که صاحبان کسب و کار می توانند برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی خود بردارند اما به یک شرط.

شرط آن این است که واقعاً این کارها را انجام دهند، صرف فکر کردن و لیست کردن آنها کافی نیست.

 

و اما گام ها:

  • یک روال کاری برای خود تعیین کنید.

دردسرها از جایی شروع می شود که صاحبان کسب و کار فراموش می کنند که برای زندگی کاری خود حد و مرزی تعیین کنند. روش حل این مشکل این است که یک روال کاری معین برای خود تعیین کنید و پایبند باشید. مثلا از ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر یا تعطیلات آخر هفته را کار نکنید.

  • از دیگران کمک بگیرید.

هیچ دلیلی ندارد که همه بار را به تنهایی به دوش بکشید. مشورت با پیشکسوتان و داشتن یک هیأت مشاور ایده خوبی است.این که بتوانید فشارهای ناشی از کسب و کار را با دیگران تقسیم کنید باعث تسکین فرسایش روانی شده و کمک می کند تا روحیه بهتر و سالم تری داشته باشید. حتی می توانید بخشی از این فشار را به شرکا و کارمندان خود منتقل کنید.

  • برای خود سیستم و رویه تدوین کنید.

سومین روش تدوین و جا انداختن سیستم ها و رویه هایی است که اجازه دهند چرخ کسب و کار بدون حضور فیزیکی شما نیز بچرخد. این کار در عین نیاز به وقت و تجربه ی زیاد حیاتی است. یکی از بدترین مخمصه هایی که ممکن است گرفتار آن شوید این است که چرخیدن چرخ کارتان منوط به حضور فیزیکی شما باشد به طوری که احساس کنید تا زمانی که مثلاً رستوران شما باز است شما باید باشید و نمی توانید آن را رها کنید.آن وقت است که وارد گرداب یک زندگی دشوار با ساعات کار طولانی، هفته پشت هفته و بدون هیچ گونه امید رهایی غرق می‌شوند.

یک رویکرد بسیار ساده این است که تمامی جنبه‌های اداره‌ی کسب و کار خود را به دقت و با جزئیات کامل مستند کرده و سپس خط مشی ها و رویه هایی را پیاده‌سازی کنیدتا دیگران بتوانند در غیاب شما آنها را دنبال کنند.

نوشته: مریم زارع مهرجردی

 

۴ روش برای کار بیشتر با زمان کمتر

۳۱ مرداد, ۱۴۰۰

چگونه یک بلاک‌چین از «خرج دوباره» جلوگیری می‌کند؟

۳۱ مرداد, ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *